watch_later
comment
46 Comments
Assalamualaikum dan salam sejahtera :)
Gunakanlah dengan baik.
PENDAHULUAN
Terhasilnya folio ini adalah kerana
tugasan yang telah diamanahkan kepada semua pelajar tingkatan 4 2012 ____________________. Tugasan yang diamanahkan telah dikeluarkan
oleh panitia Pendidikan Islam _________________ sebelum semua pelajar
tingkatan 4 pulang bersempena cuti akhir tahun 2011.
Semua pelajar tingkatan 4 telah
diberikan tempoh selama lebih kurang sebulan untuk menyelesaikan
tugasan ini. Kami diberikan tugasan untuk menghasilkan satu folio
berdasarkan bahagian sirah Pendidikan Agama Islam tingkatan 5 iaitu berkenaan
sejarah tokoh-tokoh pejuang Islam.
Kami melaksanakan tugasan ini
berdasarkan 6 tokoh dalam pelajaran tingkatan 5 iaitu Ibnu Sina, Ibnu
Khaldun, As Sayyid Jamaluddin al-Afghani, Syeikh Muhammad Abduh, Syeikh
TahirJalaluddin dan Hamka. Saya telah merujuk beberapa sumber dari internet
dan buku-buku berkenaan untuk melengkapkan maklumat berkenaan tokoh-tokoh tersebut.
PENGHARGAAN
Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh,
Saya __________________ dari kelas ______ bersyukur ke hadrat Ilahi akhirnya dengan berkat dan nikmat-Nya
saya dapat menyiapkan folio yang ditugaskan oleh guru Pendidikan Agama Islam
saya,_________________.
Di samping itu, saya juga ingin
mengucapkan jutaan terima kasih kepada guru Pendidikan Agama Islam saya, ______________________ kerana
telah memberi tunjuk ajar untuk menyiapkan folio ini.
Saya juga ingin mengucapkan terima kasih
kepada kedua ibu bapa saya, ___________________ serta ___________________ kerana telah membantu saya dari segi kewangan serta
sokongan mental dan fizikal.
Akhir sekali, saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada rakan-rakan
seperjuangan saya dari kelas ___________ kerana telah menolong dan menyokong saya
sepanjang menyiapkan folio ini.
Semoga Allah s.w.t membalas jasa baik anda semua.
IBNU SINA
Riwayat Hidup
1. Nama: Al-Husain bin Abdullah b
Al-Hassan b Ali b Sina
2. Lahir: 370H/980M ( Afsyanah, Bukhara
Turkistan )
3. Keturunan: Turki
4. Gelaran: Ibnu Sina / aviecenna
5. Wafat: 428H/1037M ( Hamazan )
6. Usia: 57 Tahun
Sifat Peribadi
1. Tekun mempelajari ilmu
- membaca buku metafizik 40 kali
karangan Aristotle
2. Taat beragama
-sentiasa berdoa kepada Allah SWT
-sering pergi ke masjid untuk memohon
petunjuk
3. Pintar
- Ilmu Naqliah ketika berusia 18 tahun
4. Berinovatif
- Membuat penyelidikan dan menghasilkan
karya
Pendidikan
1. Mula belajar al-quran sejak umur 5
tahun
2. Menghafal al-Quran ketika berusia 10
tahun mempelajari ilmu tasawuf dan falsafah daripada Ismail az Zahid
3. Beliau mempelajari ilmu kedoktoran
daripada Ibnu Yahya dan menguasainya ketika berusia 17 tahun
4. Belajar ilmu falsafah daripada Abu
Abdullah An-Natili
5. Ilmu sains dan astronomi daripada
Al-Biruni
6. Semasa berusia 16 tahun, beliau
menguasai ilmu perubatan dan muncul sebagai pakar perubatan ulung
Ketokohan Ibnu Sina dalam bidang
pendidikan
1. Kepakarannya digunakan untuk merawat
penguasa Bukhara Nuh b Mansur dan penguasa lain
2. Menghasilkan karya perubatan seperti
al-Qanun Fi Al-Tibdan banyak lain karya telah diterjemahkan dalam pelbagai
bahasa
3. Pencapaian yang dilakukan:
-Penemuan penyakit baru dan puncanya
-Penemuan dalam bidang farmasi
-Membangunkan teknologi perubatan
Pencapaian Ibnu Sina dalam bidang
perubatan
1. Penemuan penyakit baru dan puncanya:
pengaruh kuman dalam penyakit, jangkitan
virus TB, penyakit rubella, cacar dan alahan
2.Penemuan dalam bidang farmasi:
Menghasilkan ubat dan preskripsi
mujarab, menghasilkan ubat bius
3. Membangunkan teknologi perubatan:
Mencipta benang untuk menjahit
pembedahan, mencipta picagari.
Sumbangan Dalam Bidang Ilmu dan
Pemikiran
1. Menghasilkan 116 karya pelbagai
bidang
(falsafah, mantik, matematik, astronomi,
kimia, fizik dan sains politik)
2. Tahun 1950 buku-bukunya diterjemahkan
dalam bahasa arab dan dinamakan al-Muallafat Ibnu Sina (karya ibnu sina)
3. Ilmu perubatan berkembang maju hingga
hari ini
4. Jasanya dihargai sehingga Universiti
Pendidikan di Hungary telah mengambil namanya aviecenna collage
IBNU KHALDUN
RIWAYAT HIDUP
1. Nama sebenar ialah Abdul Rahman bin
Muhammad bin Muhammad
2. Dilahirkan pada tahun 732H/1332M di
Tunisia
3. Dikenali sebagai Ibnu Khaldun sempena
nama tempat kelahirannya di kawasan Khalduniyah di Tunisia
4. Keturunan Arab Yaman
5. Meninggal dunia pada tahun 808H/1406M
di Kaherah Mesir ketika berusia 87 tahun
6. Dikebumikan di luar Babun Nasr
(Perkuburan ahli sufi)
SIFAT PERIBADI
1. Tekun mencari ilmu
- sejak kecil mempelajari pelbagai ilmu
fardu ain dan fardu kifayah
2. Kuat ingatan
- menghafal al-Quran sejak kecil serta
menguasai pelbagai ilmu agam dalam usia belasan tahun
3. Berjiwa pemimpin
- menjadi pegawai tertinggi Istana dan
Ketua Hakim Negara
4. Kreatif
- Berjaya mengenengahkan sejarah sebagai
bidang ilmu tersendiri melalui karyanya al-Muqaddimah
5. Bijak Berpidato
- aktif berdebat untuk menambahkan ilmu
PENDIDIKAN
1. Mendapat pendidikan awal daripada
bapanya dengan mempelajari asas-asas agama seperti al-Quran, Feqah, Hadis dan
Tauhid di Masjid al-Quba Tunisia
2. Menghafal al-Quran sejak kecil
3. Setelah dewasa beliau belajar
Linguistik Bahasa Arab ( Nahu dan Saraf ) Usuluddin dan kesusasteraan.
4. Mempelajari ilmu Mantik, Sains,
Falsafah, Matematik dan Sejarah daripada beberapa orang ulamak terkemuka pada
masa itu.
5. Ketika usia 18 tahun, terpaksa
berhenti kerana Tunisia dilanda wabak taun
6. Melanjutkan pelajaran di Fez dengan
beberapa orang ulamak yang terkenal
JAWATAN YANG PERNAH DISANDANG
1. Anggota Majlis Ilmiah di Fez
2. Perdana Menter di Bougie
3. Ketua Hakim Negara di Mesir
SUMBANGAN DALAM BIDANG ILMU DAN
PEMIKIRAN ISLAM
1. Berjaya menganalisis aspek
masyarakat, politik, ekonomi dan pendidikan dalam karyanya
2. Memberi idea dan panduan terbaik
tentang asas pembinaan sesebuah tamadun iaitu mesti tertegak di atas kombinasi
keunggulan rohani dan jasmani
3. Pelopor kepada pemikiran moden
seperti sejarah, politik, ekonomi, sosialogi dan pendidikan
4. Karya beliau banyak mengaitkan
sesuatu perkara dengan perkembangan rohani. Akal dan akhlak
5.Karya yang dihasilkan oleh beliau
dalam pelbagai bidang telah dijadikan bahan rujukan dan kajian oleh para
sarjana
PERKARA YANG PERLU DILAKUKAN UNTUK
MENGANALISIS LAPORAN SEJARAH BERDASARKAN PANDANGAN IBNU KHALDUN
1. Membandingkan antara peristiwa
berdasarkan kaedah sebab musabab
2. Mengkaji peristiwa lalu untuk dijadikan
iktibar kepada peristiwa yang sedang berlaku
3. Mengambil kira pengaruh iklim dan
alam sekitar terhadap apa yang berlaku
4. Mengambik kira kedudukan ekonomi dan
budaya terhadap peristiwa yang berlaku.
KARYA AGUNG IBNU KHALDUN
1. Al- Muqaddimah
2. Al-Ibar
KEISTEMEWAAN KITAB AL-MUQADDIMAH
1. Telah diterjemahkan ke dalam pelbagai
bahasa asing seperti Perancis, Turki, Jerman, Inggeris, Spanyol dan Melayu
2. Hasil pemikirannya dijadikan asas
panduan kepada perkembangan ilmu sosiologi di Eropah
3. Menjadi rujukan semua pelajar di
dunia dan rujukan utama sehingga kini.
BUKTI IBNU KHALDUN TOKOH PELBAGAI
ILMU
1. SEJARAWAN
-Beliau mampu menganalisis tamadun dari
segi permulaan, factor kegemilangan serta kejatuhannya
- Beliau member tafsiran sejarah
berdasarkan psikologi, ekonomi, sosiologi, alam sekitar dan geografi
-Idea beliau dalam al-Muqaddimah telah
menobatkan beliau sebagai tokoh sejarawan dan sarjana yang terunggul.
2. NEGARAWAN:
- Menyandang banyak jawatan penting
Negara selama 20 tahun
- Antara jawatannya: Setiausaha
Khas Bahagian Surat menyurat di Jabatan Kerajaan Tunisia ( 751H), Pegawai
Jabatan Setiausaha Negara di Istana Abu Ishak dan Sultan Abu Annan, Anggota
Majlis Ilmiah di Fez Maghribi, Anggota Jabatan Setiausaha Sulit Sultan Abu Salim
dan Duta di Granada. Qistina dan Maghribi.
3. BUDAYAWAN
- Mendalami pengajian kesusasteraan
dengan Syeikh Muhammad bin Bahri di Tunisia
- Menghasilkan banyak syair
semenjak zaman kanak-kanak lagi
- Kemahirannya dalam syair terbukti
dalam perbahasannya tentang syair dalam kitabnya al-Muqaddimah.
AS-SAYYED JAMALUDDIN AL-AFGHANI
RIWAYAT HIDUP
1. Nama: al-Sayyid Jamaluddin bin
Syafdar al-Afghani
2. Lahir: 1254H/1838M di perkampungan
Asad Abad, Kabul
3. Keturunan: Bersambung dengan Imam
at-Tarmizi
4. Gelaran: Al-Sayyid kerana bersambung
keturunannya dengan Ali bin Abi Talib
5. Wafat: 5 Syawal 1314H/9 Mac 1897M
6. Usia: 60 tahun
SIFAT PERIBADI
1. Mencintai ilmu pengetahuan
2. Mempunyai akal fikiran yang cerdas
dan tajamserta berpandangan jauh
3. Memiliki semangat jihad yang tinggi
4. Suka merantau mengkaji kedudukan umat
Islam serta menyebarkan idea Islahnya
5. Boleh bertutur banyak bahasa dunia
PENDIDIKAN
1. Mendapat pendidikan awal daripada
ayahnya dalam pelbagai bidang ilmu agama dan bahasa arab sehingga berusia 10
tahun
2. Menghafal al-Quran ketika usia 12
tahun
3. Umur 18 tahun telah dapat mendalami
dan menguasai pelbagai disiplin ilmu seperti hadis, falsafah, mantik ,
usuluddin, perubatan dan ilmu kalam
4. Merantau ke India untuk mempelajari
ilmu moden seperti matematik dan sains
SUMBANGAN
1.Berusaha mengembalikan keyakinan umat
Islam terhadap keupayaan mereka untuk menentang penjajah
2. Merantau kebeberapa Negara untuk
menyatukan umat Islam
3. Menyebarkan gerakan Islah
bersama-sama Syeikh Muhammad Abduh di Mesir untuk mengubah pemikiran umat
Islam kearah zaman kemajuanserta pembaharuan politik
4. Menghasil beberapa kitab ilmiah yang
kreatif dan bermutu untuk menyokong gerakan islahnya
KARYA
1. Berbentuk Ilmiah:
-Al-Amal al-Kamilah
-Ar-Radd Ala ad-Dahrain
-Al-Kathirat
-Tutimmah al-Bayan fi Tarikh Afghan
al-Kathirat
2. Berbentuk Akhbar:
- Al-Urwah al-Wusqa di Perancis
- Akhbar Misr di Mesir
- Akhbar at-Tijarah di Mesir
-Akhbar al-Khafiqin di London.
IDEA ISLAH JAMALUDDIN
Maksud Islah:
Pembaikan atau perubahan terancang ke
arah yang lebih baik.
BENTUK ISLAH
1. Mengembalikan kegemilangan umat Islam
seperti zaman Khulafah ar-Rasyidin
2. Membina perpaduan tanpa mengira
bangsa dan budaya melalui gagasan “Al-Jamiah Al-Islamiah”
3. Mengkritik taklid al-Amma iaitu
mengikut secara membuta tuli tanpa landassan al-Quran dan as-Sunnah
4. Menyeru umat Islam agar kembali
kepada ajaran Islam yang sebenar dan sesuai disemua tempat dan masa
5. Menyedarkan umat Islam keburukan
fanatic mazhab yang boleh memecahbelahkan kesatuan umat Islam
KESAN ISLAH
1. Umat Islam mula kembali kepada amalan
ajaran Islam yang sebenar
2. Umat Islam mula mengkaji fahaman dan
amalan mereka agar menepati tafsiran al-Quran dan as-Sunnah
3. Mengembalikan keyakinan umat Islam
akan kemuliaan dan kekuatan yang ada pada diri mereka untuk mengusir penjajah
dari tanah air
4. Menimbulkan kesedaran di kalangan
umat Islam berjuang membebaskan tanah air daripada penjajahan barat.
SYEIKH MUHAMMAD ABDUH
RIWAYAT HIDUP
1. Nama: Muhammad bin Abduh bin Hassan
Khairullah
2. Lahir: 1266H/1849M di Mahallah Nasr
di Tanta Mesir
3. Keturunan: Turki
4. Gelaran: Syeikh Muhammad Abduh
5. Wafat: 1314H/1905M di Dramel,
Iskandariah Mesir
6. Umur: 56 tahun
SIFAT PERIBADI
1. Kuat ingatan- hafal al-Quran umur 12
tahun
2. Memiliki keperibadian yang tinggi
3. Berpandangan luas
4. Seorang yang kreatif
5. Mempunyai pemikiran yang tajam
6. Kuat beribadat dan berpegang teguh
dengan ajaran Islam
7. Berani menyatakan idea Islahnya
walaupun berhadapan dengan pancaroba
8. Tegas dan penyayang kepada anak-anak
muridnya
PENDIDIKAN
1. Sejak kecil telah belajar membaca dan
menulis dari bapanya
2. Umur 10 tahun, bapanya telah
menyerahkannya kepada seorang guru untuk mengajar al-Quran dan Berjaya
menghafal 2 tahun kemudian
3. Umur 13 tahun mempelajari bahasa Arab
di Sekolah al-Jamik Al-Ahmadi di Tanta
4. Menyambung pelajaran di Universiti
Al-Azhar Mesir
5. Tahun 1877 memperolehi ijazah di Universiti
Al-Azhar
6. Tahun1882 beliau pergi ke Paris,
Perancis dan belajar bahasa Perancis dan ilmu kemajuan Barat
ALIRAN PEMIKIRAN
1. Aspek Akidah
- Menyeru umat Islam agar kembali
kepada ajaran Islam yang sebenar serta menyesuaikan dengan kehendak semasa
- Menolak taklid buta
- Mengajak umat Islam mempelajari
ilmu nakliah dan akliah bagi mempertingkatkan daya fikir
-Berusaha keluar dari belenggu
penjajah samada fizikal dan pemikiran
2. Aspek Integrasi
-Menyarankan agar bidang ilmu Fardu
Kifayah seperti sains, matematik, falsafah dan geografi dimasukkan ke dalam kurikulum
sekolah dan universiti.
3. Aspek kecekapan Pentadbiran
-Menyarankan sistem pentadbiran
kehakiman diislahkan kerana tidak sistematik
-Pengislahan yang dilakukan diabadikan
dalam karyanya at-Tahrir Fi Islah al-Mahakimis Syariyyah.
METHOD ISLAH SYEIKH MUHAMMAD ABDUH
1. Melalui proses pengajaran di Masjid
al-Husain, Darul Ulum dan Universiti al-Azhar
2. Melalui media massa seperti Majalah
al-Urwatul Wusqa dan Akhbar al-Waqaie al- Misriyyah
3. Melalui karya ilmiah seperti Risalah
at-Tauhid dan Tafsir Juz’I Amma
4. Melalui jawatan yang disandang
seperti Hakim Mahkamah Rayuan Mesir dan Mufti Kerajaan Mesir
FAKTOR YANG MENDORONG BELIAU
MELAKUKAN ISLAH DALAM PENDIDIKAN
1. Inspirasi daripada gerakan Islah yang
dibawa oleh gurunya Sayyid Jamaluddin yang menjurus ke arah integrasi ilmu
2. Kesedarannya terhadap keperluan islah
di dalam kurikulum sekolah dan university di Mesir yang ketinggalan zaman
3. Sistem pendidikan pada masa itu yang
lebih menjuruskan ke arah taklid buta dan jumud ( pasif)
4. Kekurangan prasarana pendidikan
serta bantuan kerajaan menyebabkan golongan miskin terpinggir
IDEA ISLAH SYEIKH MUHAMMAD ABDUH
DALAM PENDIDIKAN
1. Mewujudkan matapelajaran
matematik, geomatri, algebra, geografi, sejarah dan seni khat.
2. Mewujudkan piawaian dalam
penganugerahan sijil.
3. Mewujudkan farmasi khusus untuk
pelajar universiti al-Azhar.
4. Menyediakan peuntukan gaji guru dari
perbendaharaan Negara dan wakaf Negara,
5. Memperbaiki asrama pelajar dan
menekankan aspek keselamatan dan kesihatan.
PEMBAHARUAN SYEIKH MUHAMMAD ABDUH
TERHADAP MASYARAKAT ISLAM
1. Mengubah pandangan umat Islam
terhadap Islam yang terikut-ikut dengan sebahagian sarjana muslim yang jumud
dan pasif
2. Menganjurkan umat Islam berijtihad
dan berijmak iaitu mengkaji dan mentafsir berdasarkan al-quran dan as-Sunnah
3. Menggalakkan umat Islam mempelajari
ilmu moden dan memasukkan ilmu tersebut ke dalam kurikulum Universiti al-Azhar.
KARYA SYEIKH MUHAMMAD ABDUH
1. Risalah at-Tauhid
2. Tafsir Juz Amma.
3. Tafsir Suratul Asr.
4. Risalah Al-Rad Ala Al-Dahriyyin
SYEIKH TAHIR JALALUDDIN
RIWAYAT HIDUP
1. Nama: Muhammad Tahir bin Syeikh
Muhammad bin Ahmad Jalaluddin
2. Lahir: 7 Nov. 1869M di Ampek
Angkek, Bukit Tinggi Sumatera Barat
3. Keturunan: Melayu Minangkabau
4. Meninggal Dunia: 26 Okt. 1956 di
Kuala Kangsar
5. Dikebumikan di Tanah Perkuburan Jalan
Baru, Kuala Kangsar
SIFAT PERIBADI
1. Seorang yang menepati masa
2. Seorang yang mencintai ilmu
3. Seorang yang suka membaca
4. Jiwanya sebati dengan semangat jihad
PENDIDIKAN
1. Umur 12 tahun dihantar oleh
ibubapanya belajar di Mekkah
2. Di Mekah beliau tinggal bersama
Syeikh Ahmad al-Khatib ( Mufti Mazhab Syafie di Masjidil Haram)
3. Usia 24 tahun beliau menyambung
pelajaran ke Universiti al-Azhar dalam bidang ilmu Falak
4. Setelah tamat belajar beliau pulang
ke Mekah dan mengajar di Masjidil Haram selama 2 tahun
JAWATAN YANG PERNAH DISANDANG
1. Guru di Masjidil Haram selama 2 tahun
2. Mudir (Guru Besar) di Madrasah Haji
Taib Parit Jamil, Muar Johor
3. Pendidik dan Pengetua di Madrasah
al-Masyhor, Pulau Pinang selama 3 tahun
4. Hakim Besar Mahkamah Syariah di
Taiping
5. Mufti Negeri Perak selama 3 tahun
6. Nazir sekolah-sekolah Agama Johor
7. Mufti Negeri Johor.
MESEJ ISLAH SYEIKH TAHIR
1. Mengamalkan ajaran Islam yang sebenar
berteraskan al-Quran dan as-sunnah
2. Meninggalkan adat lama yang masih
dipengaruhi dari agama Hindu
3. Menghindari daripada kongkongan
khurafat dan syirik yang menyesatkan
4. Menjauhi perkara negative dari luar
khususnya barat
5. Mempelajari pelbagai ilmu fardu ain
dan Kifayah
CARA SYEIKH TAHIR DALAM MENYAMPAIKAN
IDEA ISLAH
1. Melalui penerbitan majalah “al-Imam”
bersama Syeikh al-Hadi di Singapore
2. Melalui jawatan Mufti di Perak dan
Johor yang disandangnya
3. Melalui proses pengajaran sebagai
seorang guru di Madrasah al-Mansyhur, Pulau Pinang dan Madrasah Hj Taib di
Johor.
RINTANGAN YANG DIHADAPI DALAM
MEMPERJUANGKAN IDEA ISLAH
1. Mendapat penentangan hebat daripada
kalangan ulamak tradisional terutama di Malaysia
2. Mendapat kekangan daripada pihak
penjajah Belanda yang berasa kedudukan semakin terancam akibat kebangkitan
orang melayu
3. Akibatnya pada tahun 1927M,
beliau telah dipenjara oleh pihak Belanda selama 6 bulan kerana dituduh
menentang Belanda
SUMBANGAN DALAM BIDANG ILMU DAN
PEMIKIRAN
1. Bidang Pemikiran:
-Berusaha menyalur idea Islah serta
maklumat intelektual Islam melalui majalah al-Imam sehingga mencetus semangat
kemerdekaan daripada cengkaman penjajah
- Berusaha membebaskan umat Melayu
dari sebarang unsure penjajahan fizikal dan pemikiran
- Pelopor gerakan Islam yang
berteraskan al-Quran dan as-Sunnah dan berusaha membebaskan pemikiran sempit
umat Islam
2. Bidang Pendidikan:
-Menubuhkan “Madrasah Al-Iqbal Islamiah”
di Singapura bersama rakannya Raja Ali bin Ahamad bagi memperkembangkan
pendidikan Islam
-Menerbitkan majalah al-Umm yang telah
disebarkan ke seluruh Tanah Melayu dan Indonesia
-Memegang jawatan sebagai guru dan mudir
-Nazir sekolah-sekolah Agama Johor
3. Bidang Ilmu Falak
-Pengembang Ilmu Falak di Malaysia
-Digelar Al-Falaki disebabkan
kemahirannya dalam ilmu Falak
4. Bidang Sastera
-Merupakan penggiat sastera
-Kemahirannya dalam bidang sastera
terserlah dalam penulisannya seperti majalah al-Imam.
HAMKA
RIWAYAT HIDUP
1. Nama : Abdul Malik Bin Sheik Abdul
Karim Bin Sheikh Muhammad Amrullah.
2. Lahir : 13 Muharram 1362 Hijrah
bersamaan 16 Februari 1980 M.
3. Tempat Lahir : Sumatera Barat,
Indonesia.
4. Bapanya : Sheik Abdul Karim seorang
ulama terkenal yang membawa perubahan di Minangkabau.
5. Usia : 73 tahun.
6. Meninggal : 24 Julai 1981M
SIFAT PERIBADI
1. Petah berpidato
2. Berjiwa seni
3. Bersikap berani
4. Suka berpakaian kemas
5. Seorang yang pintar dan bijak
PENDIDIKAN
1. Mempelajari al-Quran dan asas agama
daripada bapanya.
2. Pendidikan rendah di sekolah Desa
Padang Panjang di sekolah Agama at-Tawalib yang didirikan oleh bapanya.
3. Mengikuti pengajian di masjid-masjid
dan surau.
4. Guru-gurunya: Sheikh Ibrahim Musa,
Sheikh Ahmad Rasyid.
5. Masa lapang dihabiskan di
perpustakaan.
KEGIGIHAN HAMKA MENYEBARKAN DAKWAH DI
NUSANTARA
1. Sejak 17 tahun melibatkan diri dalam
kegiatan dakwah dengan menerbitkan majalah “Hatibul Ummah”.
2. Mengasaskan Persatuan Hindia Timur
untuk mengajar haji kepada jemaah Indonesia pada tahun 1927.
3. Mengasaskan kuliah ‘al-Mubaligh’ pada
tahun 1935M.
4. Menerbitkan majalah ‘Pedoman
Masyarakat’ pada tahun 1936M.
5. Mengasaskan beberapa majalah seperti
Menara, Merdeka, Perundangan Panji Masyarakat dan Gema Islam.
6. Tahun 1953 dilantik sebagai anggota
pimpinan pusat Muhamadiyah.
ANUGERAH YANG DITERIMA OLEH HAMKA
1. Anugerah Doktor Kehormat oleh
Universiti al-Azhar Mesir tahun 1959M.
2. Anugerah Guru Besar (Profesor) oleh
Universti Moestopo, Jakarta pada tahun 1960M.
3. Anugerah Doktor Kehormat oleh
Universiti Kebangsaan Malaysia pada tahun 1974M.
SUMBANGAN HAMKA DALAM BIDANG ILMU DAN
PEMIKIRAN
Tokoh ulamak yang telah membawa
pembaharuan yang besar kepada umat Islam khususnya di Nusantara
-Tokoh reformasi Islam yang terkenal
dalam bidang falsafah dan tasawuf
-Penerus idea Islah yang dibawa oleh
Sayyed Jamaluddin dan Muhammad Abduh di Nusantara
-Hasil karya beliau dalam bidang agama,
kesusasteraan dan falsafah menyentuh secara langsung kehidupan umat Islam di
rantau ini
-Banyak berjasa dalam penyebaran Islam
dalam bahasa Indonesia
SEJARAH PERJUANGAN HAMKA
1. Mengetuai Front Pertahanan Nasional
untuk menyekat kemaraan Belanda di Indonesia.
2. Melancarkan penentangan terhadap
khurafat, bidaah, dan tarekat kebatinan yang sesat/mendirikan pusat latihan
dakwah Muhammadiyah.
3. Menyampaikan ajaran Islam tanpa rasa
takut dan gentar.
4. Lantang mengkritik pentadbiran
kerajaan Indonesia yang menyebabkan beliau dipecat daripada jawatan Ketua Umum
Majlis Ulama’ Indonesia. (MUI).
5. Beliau pernah dipenjara bersama
tokoh-tokoh Majlis Syura Muslim Indonesia.
RINTANGAN DIHADAPI OLEH HAMKA DALAM
GERAKAN ISLAHNYA
1. Dipecat dari jawatan Ketua Umum
Ulamak Indonesia kerana kelantangannya mengkritik kepincangan pentadbiran
kerajaan Indonesia
2. Pernah dipenjara bersama tokoh Majlis
Syura Muslim Indonesia atas hasutan komunis
HASIL KARYA
1. Dalam Bidang Agama
-Tafsir al-Azhar.
-Tasawuf Moden.
-Pedoman Membanding Islam.
-Arkanul Islam.
-Sejarah Umat Islam.
-Revolusi Agama
2. Dalam bidang Falsafah
-Falsafah Hidup
-Lembaga Hidup
-Falsafah Ideologi Islam
-Expensi Ideologi
-Pandangan Hidup Muslim
3. Dalam bidang Sastera
-Tenggelamnya kapal Van Der Wijck
-Di bawah Lindungan Kaabah
-Laila Majnun
-Mandi Cahaya Tanah Suci
-Menunggu Beduk Berbunyi.
PENUTUP
Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi
kerana dengan limpah kurnia dan inayahnya, dapatlah saya menyiapkan
tugasan yang telah diamanahkan kepada saya ini. Saya berharap dengan
terhasilnya folio ini, saya dapat memantapkan lagi pemahaman saya
berkenaan tokoh-tokoh tersebut.
Jutaan terima kasih sekali lagi saya
ucapkan kepada semua pihak yang terlibat dalam membantusaya secara
langsung mahupun tidak langsung demi menyelesaikan tugasan ini. Segala
bantuanyang disumbangkan amatlah dihargai. Kebanyakan daripada kita hanya
tahu nama tokoh-tokoh tertentu tanpa mengetahui latar belakangdan sejarah hidup
tokoh tersebut.
Walaubagaimanapun, setelah saya menelaah
dan mencarimaklumat berkenaan tokoh-tokoh tersebut, saya dapati banyak
kelebihan tokoh yang tidak diketahui oleh kebanyakan orang.Terdapat banyak
ciri-ciri keistimewaan dalam diri setiap tokoh seperti latar
belakangnya,sumbangan terhadap negara dan agama, serta karya-karya yang
telah dihasilkan. Sumbanganmereka harus dihargai dan dijadikan tauladan oleh
generasi muda zaman ini dan akan datang.
#1 malam#
comment 46 comments:
more_vert
Amir Khalis
person
thanks :) ini kali copy paste jak untuk folio .. minta izin .. trima kasehh :)
6 June 2013 at 18:03
Anonymous
terima kasih atas yg tlh ko bagi ni ak nak ucapkan trima kasih sgt2 kat ko
Anonymous
thank you so much. siap pun kerja folio pai ni. dahlah banyak. thanks sangat sangat
-amir syakir-